Miért olyan félreértett dolog a gyermekeknek való olvasás

Kevés olyan erőteljes dolog van, mint rendszeresen olvasni egy kisgyermeknek. Meglepő előnyei vannak a gyermekek számára: kényelem és megnyugvás, bizalom és biztonság, kikapcsolódás, boldogság és szórakozás. Ha időt és teljes figyelmet szentelünk a gyermeknek, amikor felolvasunk neki egy történetet, azzal azt üzenjük neki, hogy számít. Fejleszti az önbecsülést, a szókincset, táplálja a képzeletet, és még az alvási szokásaikat is javítja. Mégis a 0-2 évesek kevesebb mint felének olvasnak fel a szülei minden nap vagy majdnem minden nap.


Akkor miért nem csinálja ezt több szülő?

Az olvasás, mint a szórakozás és a kikapcsolódás alapköve, a rohanó családi élet, az időhiány és egyes szülők azon felfogása miatt, hogy a gyermeküknek olvasni házimunkát jelent, megkérdőjeleződik. Emellett gyakran háttérbe szorulhat a képernyő előtt töltött idő mögött. És túl nagy hangsúlyt fektetnek az olvasásra, mint készségre, nem pedig mint élvezetre. Ez a hangsúly már az egészen korai években is érvényesül, mivel az olvasást gyakran olyan készségnek tekintik, amelyet később, az iskolában kell elsajátítani. A jelenlegi adatok ezt nagyon jól szemléltetik: A 0-2 évesek 45%-ának naponta vagy majdnem minden nap olvasnak fel. Ez a 3-4 éveseknél 58%-ra nő, részben azért, hogy "iskolaéretté" tegyék őket, 5-7 éves korukra pedig a naponta olvasó szülők aránya 44%-ra csökken, mivel az a felfogás terjedt el, hogy az olvasás az iskolában tanulandó tantárgy. Ebben az életkorban a szülői részvétel gyakran csak a házi olvasási feladatok elvégzésének biztosításában merül ki.

Ahol a szív dobban

Satoe Tone : Ahol a szív dobban

2014-ben a 0-2 éves gyermekek 88%-a naponta legfeljebb egy órát töltött képernyőn, de 2019-re ez az arány a 0-2 évesek 48%-ára csökkent. Eközben a napi 1-3 órát képernyőn töltő 0-2 évesek aránya a 2014-es 11%-ról 2019-re 42%-ra nőtt. Ha a szülővel együtt megfelelően használják, a technológia fontos útvonalat jelenthet az olvasáshoz. A mi kihívásunk a szülők bevonása ebbe, mivel az adatok azt mutatják, hogy a 0-2 évesek "leggyakrabban" a YouTube meglátogatására használják a táblagépet (26%).

A rendszeres, szeretetből történő olvasás a szülő és a gyermek közötti kapcsolatot biztosítja már a legelső napoktól kezdve, és segít erős családi kötelékek kialakításában. A kedvenc történetekből származó sorok bekerülnek a családi lexikonba. Azoknak a családoknak, akik szívesen olvasnak együtt, több lehetőségük van a beszélgetésre, az empátia és a kötődés fejlesztésére. A csecsemőjüknek való olvasás az egyik legnagyobb ajándék, amit a szülők adhatnak. Azzal, hogy a szülők elindulnak azon az úton, hogy egy életre szóló szeretetet alakítsanak ki az örömszerző olvasás iránt, lehetőséget adnak gyermeküknek, hogy a lehető legjobbat hozza ki magából: azok a gyerekek, akik örömszerzés céljából olvasnak, az iskolában számos tantárgyból jobban teljesítenek, és ez pozitívan hat a gyerekek jóllétére is.

Hula nyomában

Camilla de la Bédoyére: Hula nyomában


Úgy tűnik azonban, hogy sok szülő ezt nem érti.

A szülők tisztában vannak azzal, hogy az olvasás mint készség mennyire fontos a gyermekek írni-olvasni tudása és tanulmányi teljesítménye szempontjából, de mi a helyzet az örömszerző olvasással? A szülőknek, mint széles rétegnek, jellemzően nem mondták el kifejezetten, hogy milyen fontos a gyermeküknek való hangos olvasás, milyen előnyökkel jár a kikapcsolódás, az együtt töltött idő, a rutin kialakításának fontossága és az olvasás szeretete.

Sok kisiskoláskorú intézmény tájékoztatja a szülőket a gyermekükkel való közös olvasás fontosságáról, és tanácsokat ad az otthoni közös olvasás lehetővé tételéhez, míg számos olvasással foglalkozó jótékonysági szervezet kiváló munkát végez a célcsoportok körében. A számok azonban azt mutatják, hogy nem csak a hátrányos helyzetű családoknak van szükségük segítségre: A 0-2 évesek 55%-ának nem olvasnak fel naponta!

Egy másik fontos dolog, amit figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a gyermekekkel való olvasás élvezetes és produktív élmény legyen, az a környezet, amelyben a családok megosztják egymással a történeteket. A csendes és nyugodt környezet a legjobb, ahol kevés a zavaró tényező.

Az olvasás nagyszerű szokás. Mint minden szokásnak, ennek is ismétlésre és rendszerességre van szüksége ahhoz, hogy kialakuljon. Mivel ehhez nyugodt időre van szükség, és a mai életünkben ez nagyon kevés, a szülőknek kell ezt megteremteniük gyermekeik számára. Ez azt jelenti, hogy tudatosan időt kell szakítani rá, és a megszakításokat a lehető legkisebbre kell csökkenteni.


Minél korábban tudják a szülők elkezdeni, annál jobb, mivel így a lehető legtöbb idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy gyermekük felnőjön az olvasáshoz, és a szeretet meggyökerezzék, növekedjen és az életük részévé váljon. És milyen gazdag élet lesz ez.


További fejlesztő / foglalkoztató mesekönyveinkért kattints IDE



<< Vissza a többi bejegyzéshez